LGBT dan Islam
dipengaruhi oleh keagamaan, undang-undang dan sejarah
kebudayaan negara-negara dengan penduduk Islam yang cukup besar, bersama-sama
dengan ayat-ayat tertentu dalam Quran dan pernyataan dikaitkan dengan nabi
Islam Muhammad (hadis). Hadis secara tradisi tidak diterjemahkan kerana
bahasanya difahamkan sebagai soal bahasa fakta mudah. Ortodoks Islam bukan
sahaja satu sistem kepercayaan, tetapi juga sistem undang-undang.
Mazhab Islam tradisional
berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan hadis menganggap homoseksual bertindak satu
jenayah yang boleh dihukum dan dosa, dan dipengaruhi oleh para ulama seperti
Imam Malik dan Imam Shafi. Al-Quran mencyebut kisah "orang-orang Lut"
dibinasa oleh kemurkaan Tuhan kerana mereka terlibat dalam tindakan nafsu
"berahi" dalam golongan lelaki.
Walau bagaimanapun, tema-tema
homoerotik hadir dalam sajak dan sastera ditulis oleh sesetengah umat Islam
dari zaman pertengahan seterusnya dan kadang-kadang homoerotikisme dalam bentuk
perjantanan dilihat dalam cara positif.
Hari ini di sebahagian besar
dunia Islam homoseksual tidak sosial atau secara sah diterima. Di sesetengah
negara-negara ini, Afghanistan, Brunei, Iran, Mauritania, Nigeria, Arab Saudi,
Sudan dan Yaman, kegiatan homoseksual membawa hukuman mati. Pada orang lain, seperti Somalia dan
Malaysia, ia adalah menyalahi undang-undang.
Hubungan seks sesama jenis
undang-undang di 19 negara-negara majoriti Islam (Albania, Azerbaijan, Bahrain,
Burkina Faso, Chad, Djibouti , Guinea-Bissau, Iraq, Jordan, Kazakhstan, Kosovo,
Kyrgyzstan, Mali, Niger , Tajikistan, Turki, Tebing Barat (Negara Palestin),
dan kebanyakan Indonesia). Di Albania, Lebanon, dan Turki, terdapat perbincangan
tentang menghalalkan perkahwinan sesama jenis. Hubungan homoseksual antara perempuan adalah sah dalam Kuwait,
tetapi perbuatan homoseksual antara lelaki adalah haram. Lebanon telah
baru-baru ini usaha dalaman untuk mengesahkan kehomoseksualan.
Kebanyakan negara-negara majoriti
Islam telah menentang langkah untuk memajukan hak asasi LGBT di Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu, dalam Perhimpunan Agung dan/atau UNHRC. Walau
bagaimanapun, Albania dan Sierra Leone telah menandatangani sebuah Pengisytiharan
PBB menyokong hak LGBT. Anggota
negara OIC Mozambique menyediakan perlindungan hak LGBT dalam undang-undang
dalam bentuk undang-undang tanpa diskriminasi, dan perbincangan mengenai
undang-undang mengiktiraf perkahwinan sejenis telah diadakan di negara ini.
HUKUM SYARIAT ISLAM
Al-Quran
Syariat, atau undang-undang adat
Islam, berasaskan al-Quran, wahyu Allah untuk manusia, dan pada hadis, ucapan
dihubungkan dengan Muhammad mengikut tradisi. Baik-Quran dan hadis telah mengutuk
biasanya ditafsirkan sebagai hubungan seksual antara orang-orang dari jantina
yang sama.
Al-Quran adalah teks pusat Islam,
diyakini oleh umat Islam sebagai wahyu Allah.[18] Ini mengandungi tujuh rujukan
kepada "orang-orang [[Islamic_view_of_Lot |] Nabi Lut]," Lot Alkitab,
tetapi makna penduduk Sodom dan Gomora (rujukan 7:80-84, 11:77-83, 21: 74,
22:43, 26:165-175, 27:56-59, dan 29:27-33), dan kehancuran mereka oleh Allah
dikaitkan secara jelas dengan amalan-amalan seksual mereka:
“Dan (Kami telah mengutus) Nabi
Lut ketika ia berkata kepada kaumnya: Apa! Anda melakukan suatu perbuatan keji
yang salah satu di dunia belum dilakukan sebelum anda? Kebanyakan pasti kamu
datang ke laki-laki dalam nafsu selain wanita, bahkan anda adalah orang boros.
Dan jawapan kaumnya tidak lain dari itu mereka berkata: Turn mereka keluar dari
bandar anda, pasti mereka adalah orang-orang yang berusaha untuk menyucikan
(diri). Maka Kami selamatkan dia dan pengikut-pengikutnya, kecuali isterinya,
dia adalah orang yang tinggal. Dan Kami menurunkan hujan kepada mereka dengan
hujan; mempertimbangkan lalu apa akhir bersalah.”[7:80-84 (Terjemahan by
Shakir)]
STATUS UNDANG-UNDANG DI NEGARA
Empayar
Uthmaniyyah (pendahulu Turki) memansuhkan undang-undang jenayah kehomoseksualan
pada 1858 dan di Turki di mana 99.8% penduduk adalam Muslim, kehomoseksualan
tidak pernah dijenayahkan sejak negara tersebut didirikan pada 1923. dan tokoh LGBT juga mempunyai hak untuk
mendapatkan suaka di Turki di bawah Konvensyen Geneva pada 1951. Sebaliknya,
hukuman mati untuk homoseksual sedang berlaku di Arab Saudi, Yaman, Iran, Afghanistan,
Mauritania, Sudan dan utara Nigeria.
Keadaan undang-undang dalam United Arab Emirates adalah bahawa ia adalah
menyalahi undang-undang dan boleh mendapatkan anda hukuman mati, tetapi
beberapa kawasan hanya memberikan masa penjara, pencacatan, dan denda. Dalam
Qatar, Algeria, Uzbekistan dan Maldives, homoseksual dihukum dengan penjara
atau denda. Ini telah membawa kepada kontroversi mengenai Qatar, yang adalah
disebabkan untuk mengadakan Piala Dunia FIFA 2022. Kumpulan hak asasi manusia
telah mempersoalkan pemberian pada tahun 2010 hak untuk menjadi tuan rumah
pertandingan, kerana kemungkinan bahawa peminat bola sepak gay boleh dipenjarakan.
Sebagai tindak balas, Sepp Blatter, ketua FIFA, berjenaka bahawa mereka perlu
"menahan diri dari kegiatan seksual" manakala di Qatar. Beliau
kemudiannya menarik balik kenyataan itu selepas kecaman dari kumpulan hak
asasi.
Di Arab Saudi, manakala hukuman
maksimum bagi perbuatan homoseksual adalah pelaksanaan awam, kerajaan akan
amnya menggunakan kurang hukuman—contohnya, denda, penjara, dan sebat—sebagai
alternatif, melainkan jika ia merasakan bahawa negara individu mencabar pihak
berkuasa dengan melibatkan diri dalam gerakan sosial LGBT. Iran mungkin satu-satunya negara yang
menghukum mati bilangan terbesar rakyatnay kerana perbuatan homoseksual. Sejak
1979, revolusi Islam, kerajaan Iran telah menghukum mati lebih daripada 4,000
orang seperti ini.
Dalam Mesir, lelaki gay telah
didakwa di bawah undang-undang moral masyarakat umum. (Lihat Kaherah 52.)
Berbeza sekali, homoseksual adalah kedua-dua undang-undang[petikan diperlukan]
dan diterima[petikan diperlukan] di Lebanon[petikan diperlukan] dan
negara-negara lain di Levant, seperti Palestine[petikan diperlukan],
Jordan[petikan diperlukan].
Di 20 daripada 57 negara-negara
penduduk majoriti Islam hubungan sesama jenis tidak dilarang oleh
undang-undang. Di Albania terdapat perbincangan mengenai menghalalkan
perkahwinan sesama jenis. Hubungan
homoseksual antara perempuan adalah sah dalam Kuwait tetapi perbuatan
homoseksual antara lelaki adalah haram. Lebanon mempunyai satu usaha dalaman
untuk menghalalkan homoseksual.
UNDANG-UNDANG KEHOMOSEKSUALAN DALAM NEGARA MAJORITI ISLAM
RENCANA UTAMA: HAK LGBT MENGIKUT NEGARA ATAU WILAYAH
Menurut Persatuan Lesbian dan Gay
Antarabangsa (ILGA) tujuh negara masih mengekalkan hukuman mati bagi kelakuan
homoseksual: Afghanistan, Mauritania, Pakistan, Arab Saudi, Sudan, dan Yaman.
Keadaan di Emiriah Arab Bersatu (UAE) adalah yang dihukum dengan hukuman sebat
atau mati, bergantung kepada daerah.
UNDANG-UNDANG KEHOMOSEKSUALAN DI INDIA
Dalam India, yang mempunyai
penduduk Islam ketiga terbesar di dunia, dan di mana umat Islam membentuk
minoriti yang besar, seminari Islam terbesar (Darul Uloom Deoband) telah
sekeras-kerasnya menentang kerajaan baru-baru ini bergerak[68] memansuhkan dan meliberalisasikan
undang-undang dari era British Raj yang mengharamkan homoseksual.
Dosa-dosa kaum Nabi Lut menjadi
pepatah, dan Bahasa Arab kata untuk kehomoseksualan (liwat) perilaku dan bagi
orang yang melakukan tindakan seperti itu (luti) keduanya berasal dari namanya. Namun ada, hanya satu bahagian dalam
Al-Quran yang boleh diertikan sebagai meresepkan kedudukan undang-undang terhadap
perilaku kehomoseksualan:
“Dan orang-orang yang bersalah
dari ketidaksenonohan dari kalangan perempuan anda, panggilan untuk saksi
terhadap mereka empat (saksi) dari antara kamu, kemudian jika mereka bersaksi
menyekat mereka ke rumah-rumah sampai mati membawa mereka pergi atau Allah
membuka beberapa cara untuk mereka. Dan untuk dua yang bersalah ketidaksenonohan
dari antara kamu, berikan mereka berdua hukuman, kemudian jika mereka bertaubat
dan menukar, akan menyimpang dari mereka, sesungguhnya Allah adalah
Maha-kembali (rahmat), lagi Maha Mengasihani.”[4:15-16 (Terjemahan by Shakir)]
HADIS DAN SIRAH
Hadis (kata-kata dan tindakan
Nabi Muhammad) menunjukkan bahawa kehomoseksualan adalah diketahui di
Semenanjung Arab. Memandangkan bahawa
al-Quran didakwa tidak jelas mengenai hukuman liwat homoseksual, ulama Islam
beralih kepada koleksi hadis dan sirah (akaun hidup Nabi Muhammad saw) untuk
menyokong hujah mereka bagi hukuman Hudud.
Ibn al-Jawzi mencatatkan Nabi
Muhammad sebagai mengutuk pelaku liwat dalam beberapa hadis, dan mencadangkan
hukuman mati bagi kedua-duanya rakan kongsi aktif dan pasif dalam perbuatan
sesama jenis.
Sunan al-Tirmidhi, menyusun
kerja-kerja dua abad selepas kematian Muhammad, menulis bahawa Muhammad telah
menetapkan hukuman mati bagi kedua-dua rakan kongsi aktif dan pasif:
"Sesiapa kamu dapati melakukan dosa kaum Lut bunuh mereka, kedua-dua orang
yang melakukannya dan yang pada yang ia dilakukan."[2] Prinsip moral atau
teologi keseluruhan adalah bahawa seseorang yang melakukan perbuatan tersebut
(luti) mencabar keharmonian ciptaan Tuhan, dan oleh itu suatu pemberontakan
terhadap Allah.
Al-Nuwayri dalam Nihaya beliau
melaporkan bahawa Muhammad dikatakan telah berkata apa yang paling ditakuti
untuk masyarakatnya adalah amalan kaum Nabi Lut (walaupun dia seolah-olah telah
menyatakan idea yang sama berkenaan dengan arak dan godaan perempuan).
Yang diriwayatkan oleh Abdullah
ibn Abbas: Rasulullah (saw) berkata: Jika anda mendapati sesiapa melakukan
sebagai kaum Lut lakukan, bunuh orang yang melakukannya, dan yang kepadanya ia
dilakukan.
– Sunan Abu Daud, 38:4447 see
also Sunan Abu Daud, 38:4448 Sunan Abu Daud, 31:4007 Sunan Abu Daud, 31:4008
Sunan Abu Daud, 11:2169 Sunan Abu Daud, 32:4087 Sunan Abu Daud, 32:4088
Yang diriwayatkan oleh Abdullah
ibn Abbas: Rasulullah melaknat lelaki lembut; orang-orang yang berada dalam
sifat yang (mengambil alih adab wanita) dan wanita-wanita yang menganggap
berkelakuan seperti lelaki, dan dia berkata, "Halau mereka dari
rumah-rumahmu." Rasulullah halau lelaki demikian, dan 'Umar halau wanita
demikian.
– Sahih Bukhari, 7:72:774 lihat
juga Sahih Bukhari, 8:82:820
JURISPRUDENS ZAMAN PERTENGAHAN
Empat mazhab syariah
(undang-undang Islam) tidak bersetuju dengan apa hukuman yang sesuai untuk
liwat. Abu Bakr Al-Jassas (d. 981 AD / 370 AH) berhujah bahawa kedua-dua hadis
pada membunuh homoseksual "tidak boleh dipercayai dengan apa cara
sekalipun dan tiada hukuman undang-undang boleh ditetapkan berasaskan kepada
mereka",dan mazhab Hanafi berpendapat bahwa ia tidak wajar apa-apa hukuman fizikal, berdasarkan
hadis bahawa "darah umat Islam hanya boleh tertumpah berzina, murtad dan
pembunuhan"; terhadap ini, Hanbali sekolah disimpulkan bahawa liwat adalah
satu bentuk zina dan mesti menanggung penalti yang sama, iaitu kematian.
Terdapat berbagai pendapat
mengenai bagaimana hukuman mati itu akan dilaksanakan. Abu Bakr disyorkan
menjatuhkan dinding pada pelaku kejahatan, jika tidak membakar hidup-hidup,
ketika Ali bin Abi Talib mengarahkan kematian dengan rejam untuk seorang
"luti" dan telah mempunyai seorang lagi dibuang dari atas menara—menurut
Ibn Abbas, hukuman terakhir ini mesti diikuti dengan rejam.
KEPUTUSAN OLEH ULAMA MODEN ISLAM.
Dengan beberapa pengecualian
semua ulama Syariah, atau undang-undang Islam, mentafsir aktiviti homoseksual
sebagai kesalahan yang boleh dihukum dan dosa. Tidak ada hukuman tertentu
ditetapkan, bagaimanapun, dan ini biasanya dibiarkan kepada budi bicara pihak
berkuasa tempatan mengenai Islam. Mohamed
El-Moctar El-Shinqiti, seorang ulama Mauritania kontemporari, berpendapat
bahawa "[walaupun] homoseksual adalah satu dosa besar ... [a] tiada
hukuman undang-undang dinyatakan dalam Al-Quran untuk kehomoseksualan... [b] ia
tidak melaporkan bahawa Nabi Muhammad telah menghukum seseorang kerana
melakukan homoseksual... [c] tiada hadith sahih yang dilaporkan dari Nabi
menetapkan hukuman bagi kaum homoseksual..." Ulama hadis seperti
Al-Bukhari, Yahya ibn Ma'in, Al-Nasa'i, Ibn Hazm, Al-Tirmidhi, dan lain-lain
telah menyoalkan kenyataan-kenyataan ini.
Faisal Kutty, seorang profesor
undang-undang Islam yang berpangkalan di Indiana berasaskan Toronto-Universiti
Valparaiso Law School dan Osgoode Hall Law School, mengulas mengenai perdebatan
perkahwinan sesama jenis kontemporari dalam karangan 27 Mac 2014 dalam
Huffington Post. Beliau mengakui
bahawa walaupun lelaran undang-undang Islam melarang sebelum dan luar nikah dan
juga kegiatan seksual sesama jenis, ia tidak cuba untuk "mengawal
perasaan, emosi dan mendesak, tetapi hanya terjemahan ke dalam tindakan pihak
berkuasa telah mengisytiharkan menyalahi undang-undang." Kutty, yang
mengajar undang-undang perbandingan dan hujah undang-undang, juga menulis
bahawa ramai ulama Islam mempunyai
"walaupun berhujah bahawa kecenderungan homoseksual sendiri tidak haram
[dilarang] tetapi terpaksa ditindas untuk kebaikan orang ramai." Beliau
mendakwa bahawa ini mungkin bukan "apa yang masyarakat LGBTQ yang mahu
mendengar," tetapi dia menulis bahawa, "ia menunjukkan bahawa ulama
Islam walaupun klasik bergelut dengan isu ini dan mempunyai sikap yang lebih
canggih daripada ramai orang Islam kontemporari." Kutty yang pada masa
lalu telah menulis dalam menyokong membenarkan prinsip Islam dalam penyelesaian
pertikaian juga menyatakan bahawa "kebanyakan orang Islam tidak mempunyai
masalah melanjutkan hak asasi manusia sepenuhnya kepada mereka - walaupun orang
Islam -. Yang tinggal bersama-sama dalam dosa" Beliau berhujah bahawa oleh
itu ia seolah-olah bersifat munafik untuk menafikan hak-hak asasi untuk
pasangan sesama jenis. Selain itu, beliau berhujah seperti yang ditunjukkan
oleh sarjana undang-undang Islam Mohamed Fadel, ini bukan mengenai perubahan
perkahwinan Islam (nikah), tetapi tentang membuat "memastikan bahawa semua
rakyat mempunyai akses kepada jenis yang sama manfaat awam.
No comments:
Post a Comment