Wednesday, 17 February 2016

Pandangan Islam Terhadap LGBT ( Lesbian, Gay, Bisex, Transgender )

LGBT dan Islam dipengaruhi  oleh keagamaan, undang-undang dan sejarah kebudayaan negara-negara dengan penduduk Islam yang cukup besar, bersama-sama dengan ayat-ayat tertentu dalam Quran dan pernyataan dikaitkan dengan nabi Islam Muhammad (hadis). Hadis secara tradisi tidak diterjemahkan kerana bahasanya difahamkan sebagai soal bahasa fakta mudah. Ortodoks Islam bukan sahaja satu sistem kepercayaan, tetapi juga sistem undang-undang.
Mazhab Islam tradisional berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan hadis menganggap homoseksual bertindak satu jenayah yang boleh dihukum dan dosa, dan dipengaruhi oleh para ulama seperti Imam Malik dan Imam Shafi. Al-Quran mencyebut kisah "orang-orang Lut" dibinasa oleh kemurkaan Tuhan kerana mereka terlibat dalam tindakan nafsu "berahi" dalam golongan lelaki.
Walau bagaimanapun, tema-tema homoerotik hadir dalam sajak dan sastera ditulis oleh sesetengah umat Islam dari zaman pertengahan seterusnya dan kadang-kadang homoerotikisme dalam bentuk perjantanan dilihat dalam cara positif.
Hari ini di sebahagian besar dunia Islam homoseksual tidak sosial atau secara sah diterima. Di sesetengah negara-negara ini, Afghanistan, Brunei, Iran, Mauritania, Nigeria, Arab Saudi, Sudan dan Yaman, kegiatan homoseksual membawa hukuman mati. Pada orang lain, seperti Somalia dan Malaysia, ia adalah menyalahi undang-undang.
Hubungan seks sesama jenis undang-undang di 19 negara-negara majoriti Islam (Albania, Azerbaijan, Bahrain, Burkina Faso, Chad, Djibouti , Guinea-Bissau, Iraq, Jordan, Kazakhstan, Kosovo, Kyrgyzstan, Mali, Niger , Tajikistan, Turki, Tebing Barat (Negara Palestin), dan kebanyakan Indonesia). Di Albania, Lebanon, dan Turki, terdapat perbincangan tentang menghalalkan perkahwinan sesama jenis. Hubungan homoseksual antara perempuan adalah sah dalam Kuwait, tetapi perbuatan homoseksual antara lelaki adalah haram. Lebanon telah baru-baru ini usaha dalaman untuk mengesahkan kehomoseksualan.
Kebanyakan negara-negara majoriti Islam telah menentang langkah untuk memajukan hak asasi LGBT di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, dalam Perhimpunan Agung dan/atau UNHRC. Walau bagaimanapun, Albania dan Sierra Leone telah menandatangani sebuah Pengisytiharan PBB menyokong hak LGBT. Anggota negara OIC Mozambique menyediakan perlindungan hak LGBT dalam undang-undang dalam bentuk undang-undang tanpa diskriminasi, dan perbincangan mengenai undang-undang mengiktiraf perkahwinan sejenis telah diadakan di negara ini.

HUKUM SYARIAT ISLAM
Al-Quran
Syariat, atau undang-undang adat Islam, berasaskan al-Quran, wahyu Allah untuk manusia, dan pada hadis, ucapan dihubungkan dengan Muhammad mengikut tradisi. Baik-Quran dan hadis telah mengutuk biasanya ditafsirkan sebagai hubungan seksual antara orang-orang dari jantina yang sama.
Al-Quran adalah teks pusat Islam, diyakini oleh umat Islam sebagai wahyu Allah.[18] Ini mengandungi tujuh rujukan kepada "orang-orang [[Islamic_view_of_Lot |] Nabi Lut]," Lot Alkitab, tetapi makna penduduk Sodom dan Gomora (rujukan 7:80-84, 11:77-83, 21: 74, 22:43, 26:165-175, 27:56-59, dan 29:27-33), dan kehancuran mereka oleh Allah dikaitkan secara jelas dengan amalan-amalan seksual mereka:
“Dan (Kami telah mengutus) Nabi Lut ketika ia berkata kepada kaumnya: Apa! Anda melakukan suatu perbuatan keji yang salah satu di dunia belum dilakukan sebelum anda? Kebanyakan pasti kamu datang ke laki-laki dalam nafsu selain wanita, bahkan anda adalah orang boros. Dan jawapan kaumnya tidak lain dari itu mereka berkata: Turn mereka keluar dari bandar anda, pasti mereka adalah orang-orang yang berusaha untuk menyucikan (diri). Maka Kami selamatkan dia dan pengikut-pengikutnya, kecuali isterinya, dia adalah orang yang tinggal. Dan Kami menurunkan hujan kepada mereka dengan hujan; mempertimbangkan lalu apa akhir bersalah.”[7:80-84 (Terjemahan by Shakir)]

STATUS UNDANG-UNDANG DI NEGARA
Empayar Uthmaniyyah (pendahulu Turki) memansuhkan undang-undang jenayah kehomoseksualan pada 1858 dan di Turki di mana 99.8% penduduk adalam Muslim, kehomoseksualan tidak pernah dijenayahkan sejak negara tersebut didirikan pada 1923. dan tokoh LGBT juga mempunyai hak untuk mendapatkan suaka di Turki di bawah Konvensyen Geneva pada 1951. Sebaliknya, hukuman mati untuk homoseksual sedang berlaku di Arab Saudi, Yaman, Iran, Afghanistan, Mauritania, Sudan dan utara Nigeria. Keadaan undang-undang dalam United Arab Emirates adalah bahawa ia adalah menyalahi undang-undang dan boleh mendapatkan anda hukuman mati, tetapi beberapa kawasan hanya memberikan masa penjara, pencacatan, dan denda. Dalam Qatar, Algeria, Uzbekistan dan Maldives, homoseksual dihukum dengan penjara atau denda. Ini telah membawa kepada kontroversi mengenai Qatar, yang adalah disebabkan untuk mengadakan Piala Dunia FIFA 2022. Kumpulan hak asasi manusia telah mempersoalkan pemberian pada tahun 2010 hak untuk menjadi tuan rumah pertandingan, kerana kemungkinan bahawa peminat bola sepak gay boleh dipenjarakan. Sebagai tindak balas, Sepp Blatter, ketua FIFA, berjenaka bahawa mereka perlu "menahan diri dari kegiatan seksual" manakala di Qatar. Beliau kemudiannya menarik balik kenyataan itu selepas kecaman dari kumpulan hak asasi.
Di Arab Saudi, manakala hukuman maksimum bagi perbuatan homoseksual adalah pelaksanaan awam, kerajaan akan amnya menggunakan kurang hukuman—contohnya, denda, penjara, dan sebat—sebagai alternatif, melainkan jika ia merasakan bahawa negara individu mencabar pihak berkuasa dengan melibatkan diri dalam gerakan sosial LGBT. Iran mungkin satu-satunya negara yang menghukum mati bilangan terbesar rakyatnay kerana perbuatan homoseksual. Sejak 1979, revolusi Islam, kerajaan Iran telah menghukum mati lebih daripada 4,000 orang seperti ini.
Dalam Mesir, lelaki gay telah didakwa di bawah undang-undang moral masyarakat umum. (Lihat Kaherah 52.) Berbeza sekali, homoseksual adalah kedua-dua undang-undang[petikan diperlukan] dan diterima[petikan diperlukan] di Lebanon[petikan diperlukan] dan negara-negara lain di Levant, seperti Palestine[petikan diperlukan], Jordan[petikan diperlukan].
Di 20 daripada 57 negara-negara penduduk majoriti Islam hubungan sesama jenis tidak dilarang oleh undang-undang. Di Albania terdapat perbincangan mengenai menghalalkan perkahwinan sesama jenis. Hubungan homoseksual antara perempuan adalah sah dalam Kuwait tetapi perbuatan homoseksual antara lelaki adalah haram. Lebanon mempunyai satu usaha dalaman untuk menghalalkan homoseksual.

UNDANG-UNDANG KEHOMOSEKSUALAN DALAM NEGARA MAJORITI ISLAM
RENCANA UTAMA: HAK LGBT MENGIKUT NEGARA ATAU WILAYAH
Menurut Persatuan Lesbian dan Gay Antarabangsa (ILGA) tujuh negara masih mengekalkan hukuman mati bagi kelakuan homoseksual: Afghanistan, Mauritania, Pakistan, Arab Saudi, Sudan, dan Yaman. Keadaan di Emiriah Arab Bersatu (UAE) adalah yang dihukum dengan hukuman sebat atau mati, bergantung kepada daerah.

UNDANG-UNDANG KEHOMOSEKSUALAN DI INDIA
Dalam India, yang mempunyai penduduk Islam ketiga terbesar di dunia, dan di mana umat Islam membentuk minoriti yang besar, seminari Islam terbesar (Darul Uloom Deoband) telah sekeras-kerasnya menentang kerajaan baru-baru ini bergerak[68] memansuhkan dan meliberalisasikan undang-undang dari era British Raj yang mengharamkan homoseksual.
Dosa-dosa kaum Nabi Lut menjadi pepatah, dan Bahasa Arab kata untuk kehomoseksualan (liwat) perilaku dan bagi orang yang melakukan tindakan seperti itu (luti) keduanya berasal dari namanya. Namun ada, hanya satu bahagian dalam Al-Quran yang boleh diertikan sebagai meresepkan kedudukan undang-undang terhadap perilaku kehomoseksualan:
“Dan orang-orang yang bersalah dari ketidaksenonohan dari kalangan perempuan anda, panggilan untuk saksi terhadap mereka empat (saksi) dari antara kamu, kemudian jika mereka bersaksi menyekat mereka ke rumah-rumah sampai mati membawa mereka pergi atau Allah membuka beberapa cara untuk mereka. Dan untuk dua yang bersalah ketidaksenonohan dari antara kamu, berikan mereka berdua hukuman, kemudian jika mereka bertaubat dan menukar, akan menyimpang dari mereka, sesungguhnya Allah adalah Maha-kembali (rahmat), lagi Maha Mengasihani.”[4:15-16 (Terjemahan by Shakir)]

HADIS DAN SIRAH
Hadis (kata-kata dan tindakan Nabi Muhammad) menunjukkan bahawa kehomoseksualan adalah diketahui di Semenanjung Arab. Memandangkan bahawa al-Quran didakwa tidak jelas mengenai hukuman liwat homoseksual, ulama Islam beralih kepada koleksi hadis dan sirah (akaun hidup Nabi Muhammad saw) untuk menyokong hujah mereka bagi hukuman Hudud.
Ibn al-Jawzi mencatatkan Nabi Muhammad sebagai mengutuk pelaku liwat dalam beberapa hadis, dan mencadangkan hukuman mati bagi kedua-duanya rakan kongsi aktif dan pasif dalam perbuatan sesama jenis.
Sunan al-Tirmidhi, menyusun kerja-kerja dua abad selepas kematian Muhammad, menulis bahawa Muhammad telah menetapkan hukuman mati bagi kedua-dua rakan kongsi aktif dan pasif: "Sesiapa kamu dapati melakukan dosa kaum Lut bunuh mereka, kedua-dua orang yang melakukannya dan yang pada yang ia dilakukan."[2] Prinsip moral atau teologi keseluruhan adalah bahawa seseorang yang melakukan perbuatan tersebut (luti) mencabar keharmonian ciptaan Tuhan, dan oleh itu suatu pemberontakan terhadap Allah.
Al-Nuwayri dalam Nihaya beliau melaporkan bahawa Muhammad dikatakan telah berkata apa yang paling ditakuti untuk masyarakatnya adalah amalan kaum Nabi Lut (walaupun dia seolah-olah telah menyatakan idea yang sama berkenaan dengan arak dan godaan perempuan).
Yang diriwayatkan oleh Abdullah ibn Abbas: Rasulullah (saw) berkata: Jika anda mendapati sesiapa melakukan sebagai kaum Lut lakukan, bunuh orang yang melakukannya, dan yang kepadanya ia dilakukan.
– Sunan Abu Daud, 38:4447 see also Sunan Abu Daud, 38:4448 Sunan Abu Daud, 31:4007 Sunan Abu Daud, 31:4008 Sunan Abu Daud, 11:2169 Sunan Abu Daud, 32:4087 Sunan Abu Daud, 32:4088
Yang diriwayatkan oleh Abdullah ibn Abbas: Rasulullah melaknat lelaki lembut; orang-orang yang berada dalam sifat yang (mengambil alih adab wanita) dan wanita-wanita yang menganggap berkelakuan seperti lelaki, dan dia berkata, "Halau mereka dari rumah-rumahmu." Rasulullah halau lelaki demikian, dan 'Umar halau wanita demikian.
– Sahih Bukhari, 7:72:774 lihat juga Sahih Bukhari, 8:82:820

JURISPRUDENS ZAMAN PERTENGAHAN
Empat mazhab syariah (undang-undang Islam) tidak bersetuju dengan apa hukuman yang sesuai untuk liwat. Abu Bakr Al-Jassas (d. 981 AD / 370 AH) berhujah bahawa kedua-dua hadis pada membunuh homoseksual "tidak boleh dipercayai dengan apa cara sekalipun dan tiada hukuman undang-undang boleh ditetapkan berasaskan kepada mereka",dan mazhab Hanafi berpendapat bahwa ia tidak wajar apa-apa hukuman fizikal, berdasarkan hadis bahawa "darah umat Islam hanya boleh tertumpah berzina, murtad dan pembunuhan"; terhadap ini, Hanbali sekolah disimpulkan bahawa liwat adalah satu bentuk zina dan mesti menanggung penalti yang sama, iaitu kematian.
Terdapat berbagai pendapat mengenai bagaimana hukuman mati itu akan dilaksanakan. Abu Bakr disyorkan menjatuhkan dinding pada pelaku kejahatan, jika tidak membakar hidup-hidup, ketika Ali bin Abi Talib mengarahkan kematian dengan rejam untuk seorang "luti" dan telah mempunyai seorang lagi dibuang dari atas menara—menurut Ibn Abbas, hukuman terakhir ini mesti diikuti dengan rejam.

KEPUTUSAN OLEH ULAMA MODEN ISLAM.
Dengan beberapa pengecualian semua ulama Syariah, atau undang-undang Islam, mentafsir aktiviti homoseksual sebagai kesalahan yang boleh dihukum dan dosa. Tidak ada hukuman tertentu ditetapkan, bagaimanapun, dan ini biasanya dibiarkan kepada budi bicara pihak berkuasa tempatan mengenai Islam. Mohamed El-Moctar El-Shinqiti, seorang ulama Mauritania kontemporari, berpendapat bahawa "[walaupun] homoseksual adalah satu dosa besar ... [a] tiada hukuman undang-undang dinyatakan dalam Al-Quran untuk kehomoseksualan... [b] ia tidak melaporkan bahawa Nabi Muhammad telah menghukum seseorang kerana melakukan homoseksual... [c] tiada hadith sahih yang dilaporkan dari Nabi menetapkan hukuman bagi kaum homoseksual..." Ulama hadis seperti Al-Bukhari, Yahya ibn Ma'in, Al-Nasa'i, Ibn Hazm, Al-Tirmidhi, dan lain-lain telah menyoalkan kenyataan-kenyataan ini.

Faisal Kutty, seorang profesor undang-undang Islam yang berpangkalan di Indiana berasaskan Toronto-Universiti Valparaiso Law School dan Osgoode Hall Law School, mengulas mengenai perdebatan perkahwinan sesama jenis kontemporari dalam karangan 27 Mac 2014 dalam Huffington Post. Beliau mengakui bahawa walaupun lelaran undang-undang Islam melarang sebelum dan luar nikah dan juga kegiatan seksual sesama jenis, ia tidak cuba untuk "mengawal perasaan, emosi dan mendesak, tetapi hanya terjemahan ke dalam tindakan pihak berkuasa telah mengisytiharkan menyalahi undang-undang." Kutty, yang mengajar undang-undang perbandingan dan hujah undang-undang, juga menulis bahawa ramai ulama Islam mempunyai "walaupun berhujah bahawa kecenderungan homoseksual sendiri tidak haram [dilarang] tetapi terpaksa ditindas untuk kebaikan orang ramai." Beliau mendakwa bahawa ini mungkin bukan "apa yang masyarakat LGBTQ yang mahu mendengar," tetapi dia menulis bahawa, "ia menunjukkan bahawa ulama Islam walaupun klasik bergelut dengan isu ini dan mempunyai sikap yang lebih canggih daripada ramai orang Islam kontemporari." Kutty yang pada masa lalu telah menulis dalam menyokong membenarkan prinsip Islam dalam penyelesaian pertikaian juga menyatakan bahawa "kebanyakan orang Islam tidak mempunyai masalah melanjutkan hak asasi manusia sepenuhnya kepada mereka - walaupun orang Islam -. Yang tinggal bersama-sama dalam dosa" Beliau berhujah bahawa oleh itu ia seolah-olah bersifat munafik untuk menafikan hak-hak asasi untuk pasangan sesama jenis. Selain itu, beliau berhujah seperti yang ditunjukkan oleh sarjana undang-undang Islam Mohamed Fadel, ini bukan mengenai perubahan perkahwinan Islam (nikah), tetapi tentang membuat "memastikan bahawa semua rakyat mempunyai akses kepada jenis yang sama manfaat awam.

No comments:

Post a Comment